Blogi

Yritys sosiaalisessa mediassa – somelähettiläät

Haluat, että yrityksesi on esillä sosiaalisessa mediassa. Olet kuullut, että somealustat tarjoavat yrityssivujen julkaisuille aikaisempaa heikomman näkyvyyden. Oletkin ryhtynyt julkaisemaan ja jakamaan yritykseesi liittyvää sisältöä oman profiilisi kautta lupaavin tuloksin. Nyt toivot, että saisit työntekijäsi mukaan talkoisiin, mutta vastaanotto ja osallistumishalukkuus ovat olleet pettymys.

Et ole yksin, eikä yrityksessäsi tai työntekijöissäsi ole mitään vikaa ­– painimme saman haasteen kanssa itsekin! Lue ohesta, mitä voit tehdä, ja ota uudet käytännöt kokeiluun.

Kuinka motivoit työntekijöitäsi julkaisemaan yritykseesi liittyvää sisältöä?

Yrityskäyttöön sopivat kaikki somekanavat TikTokia myöten riippuen kohderyhmistä. Suosituin ja ilmiselvin lienee kuitenkin LinkedIn. Yleensä kysymykseen tulee myös blogi, joka kaikeksi onneksi tuottaa sisältöä myös somessa jaettavaksi.

Emme ota tässä kantaa kanavavalintoihin sen syvemmin. Mutta olivatpa kanavasi mitkä hyvänsä, yrityksesi tarvitsee niihin uutta sisältöä säännöllisesti.

Miksi työntekijäsi vastustavat ajatusta someaktiiviuudesta?

”Minulla ei ole aikaa olla somessa.” Se on totta, ei varmasti olekaan, mutta se on vain järjestelykysymys – lupa myönnetty! ”En osaa käyttää somea tai ainakaan tätä kanavaa.” Uskottava se on, jos niin sanotaan. Eli pitää tilata koulutusta. ”En keksi mitään julkaistavaa.” Keksitään porukalla. Sisällön tuottamiseen on myös saatavana koulutusta. Julkaisukalenteristakin on suuri apu.

Määrittele ymmärrettävät ja saavutettavat tavoitteet

Kerro, mitä sosiaalisen median käytöllä tavoittelet. Onko tavoitteenasi hankkia uusia asiakkaita, lisätä myyntiä, kasvattaa tunnettuutta, luoda vetovoimaista työnantajamielikuvaa, sitouttaa asiakkaitasi vai jokin muu? Osallistuminen on mielekkäämpää, kun sillä on jokin tarkoitus.

Tavoitteet kannattaa asettaa saavutettavalle tasolle. Mittareita voivat olla seuraajamäärät, tykkäykset, kommentoinnit ja jakamiset sekä käynnit yrityksen verkkosivuilla.

Osoita, mitä hyötyä someaktiivisuudesta on

Kaikki yrityksen hyväksi tehty työ turvaa yhteistä tulevaisuutta. Meille kaikille riittää työtä ja elantoa huomennakin. Hyvä! Entä mitä muuta?

Onko myyjän helpompi toimia, kun yritys on jo entuudestaan edes hiukan tuttu somesta? Varmasti, ja sieltä voi poikia ihan valmiita liidejäkin. Saako somessa aktiivinen yritys enemmän ja parempia työhakemuksia vastauksena rekryihin? Todennäköisesti, ja yhteydenottoja voi tulla ilman rekryäkin. Tuleeko asiantuntijuutensa ja aktiivisuutensa osoittavasta työntekijästä halutumpi työntekijä muillekin työnantajille? Kyllä (hui!).

Laadi yrityksellesi someohjeet

Millainen sisältö on toivottavaa, mikä suorastaan kiellettyä? Selvät reunaehdot on hyvä olla olemassa. Jokaisen yrityksen ei ole pakko ottaa kantaa Ukrainan sotaan, rokotusten ottamiseen tai muutenkaan vaikeisiin aiheisiin. Kaikki yrityksen tieto ei myöskään ole julkista, missä menee sen raja? Jos käytössäsi on brändikäsikirja, niin siinä määritellyt ohjeet viestinnän sävyistä kannattaa huomioida.

Aihetunnisteet eli hashtagit auttavat julkaisuja löytymään ja leviämään. Kannattaa sopia alusta lähtien, mitkä ovat yrityksenne yhteydessä vakituisesti käytettävät aihetunnisteet.

Julkaisukalenteri on työkalu, josta on helppo katsoa, milloin ja missä kanavassa sisältöjä on tarkoitus julkaista. Kalenterissa voi olla myös julkaisuiden aiheet vähintään otsikkotasolla.

Keppiä vai porkkanaa?

Someaktiivisuus ei lähtökohtaisesti kuulu kenenkään työnkuvaan, eikä sitä mainita työsopimuksessa. Ja kukkohan ei käskien kieu, sanotaan. Käsitys siitä, että someaktiivisuudesta on eniten etua henkilölle itselleen, toimii vahvimpana sitouttajana somelähettilääksi suostumisessa. Lisäksi yritys voi palkita aktiivisuudesta monin eri tavoin.

Tapoja palkita someaktiivisuudesta:

  • Älypuhelin: sometiimille hankitaan uudet puhelimet, joissa on hyvä kamera
  • Somelounas: esim. perjantaisin yritys tarjoaa sometiimille ideointilounaan
  • Arvonta: kuukausiarvonta somelähettiläiden kesken
  • Pelillistäminen: parhaan tuloksen saavuttaneen julkaisun tehneen palkitseminen esim. lahjakortilla
  • Rahapalkkio: somelähettilään rooli voidaan katsoa lisäpalkkion arvoiseksi (harvoin käytetty)

”Käsitys siitä, että someaktiivisuudesta on eniten etua henkilölle itselleen, toimii vahvimpana sitouttajana somelähettilääksi suostumisessa.”

Mitä seuraavaksi?

Tavoitteiden asettelu, kanavien valinta, resursointi ja toimintasuunnitelman laatiminen ovat johdon tehtäviä. Huolehdi myös, että sinulle tärkeät kanavat ovat kunnossa ja valmiina hyötykäyttöön. Muista myös linkittää käyttämäsi somekanavat kotisivuillesi. Jos katsot tarvitsevasi aiheeseen konsultointia, hanki sitä. Netistä löytyy kyllä ohjeita ilmaiseksikin.

Kokoa vapaaehtoisuuteen perustuva sometiimi, ja auta heidät alkuun.  Tilaa somekouluttaja pitämään vähintään puolen päivän mittainen koulutus. Siinä sometiimisi saa tarvittavat perustiedot ja jokaisen someprofiili katsotaan kuntoon. Saatat yllättyä, millaista someosaamista henkilöstölläsi on jo entuudestaan.

Toimikaa pitkäjänteisesti ja kokoontukaa säännöllisesti. Kannusta muita työntyötekijöitäsi tykkäämään ja jakamaan somelähettiläiden tuottamaa sisältöä. Ihan ensimmäiseksi voit jakaa tämän artikkelin työntekijöidesi luettavaksi.

Janne Koskivuori

Kirjoittaja on mainostoimisto Hurryn copywriter. Janne sukkuloi faktojen, myyttien ja luovuuden maailmassa siivilöiden tietotulvasta ja taustamelusta napakoita kiteytyksiä ja tenhoavia tarinoita. Inspiraatiota Janne hakee luonnosta, liikunnasta, kirjallisuudesta, elokuvista ja tarinallisista videopeleistä.

Lue myös nämä blogit