Blogi

Joululahjat yrityksille – mitä laittaa B2B-pukin säkkiin?

Joulu lähestyy jälleen vääjäämättä. Pikkujoulut on jo pidetty ja joulun välipäivien saldovapaat varattu. Mitäs muuta meidän pitikään muistaa? Ai niin, ne joulumuistamiset! Kenen vuoro on miettiä joululahjat yrityksille ja henkilöstölle, vapaaehtoisia?

Mitä yritys voi antaa lahjaksi toiselle yritykselle?

B2B-joulupukin lahjasäkistä voi löytyä melkein mitä vain. Vielä joskus 15 vuotta sitten se sisälsi huomattavia määriä alkoholia. Sittemmin säkki on keventynyt, kun kilisevät konjakki- ja viiniputelit sekä ylelliset herkkukorit ja konvehtirasiat ovat vaihtuneet ilmoitukseen lahjoihin varattujen rahojen käyttämisestä hyväntekeväisyyteen.

Ukrainaan, lapsiperheille – vai jotakin aivan muuta?

Jos valintasi kallistuu hyväntekeväisyyteen, voit helposti osallistua hyväntekeväisyysjärjestöjen valmiisiin joulukampanjoihin, joista saat osallistumismerkin ladattavaksi kotisivuillesi. Persoonallisempi vaihtoehto on valita hyväntekeväisyyskohde kaikkein ilmeisimpien vaihtoehtojen ulkopuolelta ja lahjarahan sijaan tehdä tai teettää palveluna jotain konkreettista.

Millainen lahja viestii yrityksesi arvoja?

Joululahjoja miettiessä kannattaa kerrata brändikäsikirjasta yrityksesi arvot. Ohjaavatko yrityksesi arvot kohti ekologisuutta? Silloin olisi loogista miettiä, miten yrityksesi voi tukea esimerkiksi ilmastonmuutoksen torjuntaa. Jos arvoista tärkein on asiakaslähtöisyys, kehotan miettimään asiaa asiakkaasi näkökulmasta, mistä juuri hän ilahtuisi?

Ideoita joululahjatyöryhmäsi käyttöön

Brändätyt tuotteet

Yrityksen omat brändätyt tuotteet, kuten paidat, hupparit, pipot, kaulaliinat ja muut käytännölliset esineet ovat hyvä tapa pitää yrityksen nimi mielessä. Vältä rihkamaa ja turhakkeita!

Lahjakortti

Lahjakortti suosittuun ravintolaan, hotelliin tai verkko-ostoksia varten on arvostettu lahja, joka antaa vastaanottavalle yritykselle vapauden valita ja hienosäätää lahjan sisältö itse.

Ruoka- ja juomalahjat

Laadukkaat herkkukorit tai viinipullot ovat perinteisiä joululahjoja, jotka edelleen ilahduttavat ja tuovat nautintoa vastaanottajalle.

Elämyslahjat

Konserttiliput ja elokuva- tai teatterielämykset tuottavat miellyttävän ja kiitollisuutta synnyttävän kokemuksen.

Hyväntekeväisyyslahjat

Entä jos teetkin lahjoituksen hieman toisin: lahjoitat rahaa vastaanottavan yrityksen nimissä hyväntekeväisyysjärjestölle. Te teitte hyvää yhdessä!

Räätälöidyt lahjat

Jos tunnet vastaanottavan yrityksen todella hyvin, niin sillon räätälöity lahja, joka liittyy vastaanottavan yrityksen toimintaan tai mielenkiinnon kohteisiin, on napakymppi.

Paketoi lahjasi yrityksesi väreihin

Mahdollisuuksien mukaan lahja kannattaa brändätä antajansa näköiseksi. Vaikka lahjan antaminen itsessään olisikin täysin pyyteetön teko, niin yrityksen vastuu itseään kohtaan on toimia aina ja kaikessa yrityksen etua ajaen. Ja onhan se kiva, että asiakkaasi näkee ja muistaa, keneltä mikin lahja on peräisin. Kai itsekin kirjoitat lähettämiisi joulukortteihin ja antamiesi lahjojen kääreisiin, keneltä ne ovat peräisin 🙂

Yrityksen näkökulmasta on kivempi katsoa joulumuistamisiakin investointina kuin pakollisena kulueränä.

Tavoitteena hyvä mieli ja myönteinen muistijälki

Parhaat lahjat ovat yleensä ne, jotka osoittavat huolellista harkintaa vastaanottajan tarpeista ja mieltymyksistä. Valintoja ohjaavat yrityksen arvot ja tapa toimia. Mikä sitten on sopiva hinta lahjalle? Yrityksen näkökulmasta on kivempi katsoa joulumuistamisiakin investointina kuin pakollisena kulueränä. Markkinoinnin vuosikellossa pitäisikin olla marraskuun kohdalla maininta joulumuistamisista.

Antoisaa joulunaikaa!

Lahjojen ja pakkausten brändäyksessä autamme sinua mielellämme, otat vain yhteyttä, niin juodaan samalla torttukahvit. Mutta mitähän kivaa me keksisimme joululahjaksi omille asiakkaillemme? Tonttulakit päähän ja miettimään!

 

Janne Koskivuori

Kirjoittaja on mainostoimisto Hurryn copywriter. Janne sukkuloi faktojen, myyttien ja luovuuden maailmassa siivilöiden tietotulvasta ja taustamelusta napakoita kiteytyksiä ja tenhoavia tarinoita. Inspiraatiota Janne hakee luonnosta, liikunnasta, kirjallisuudesta, elokuvista ja tarinallisista videopeleistä.

Lue myös nämä blogit