Blogi

Hyvin suunniteltu messuosasto on toimiva ja erottuva

Tapahtumat ja messut ovat usein yrityksen tärkeimpiä hetkiä olla esillä. Hyvä messuosasto kiinnittää messukävijöiden huomion ja herättää brändisi uudella tavalla esiin. Se myös tukee yrityksesi tavoitteita ja helpottaa osastolla toimimista. 

 

STOP! Pysähdy hetkeksi ja vastaa näihin 5 kysymykseen ennen kuin ilmoittaudut messuille:

 

  • Miksi messuille mennään?
  • Keitä pyrimme messuilla tavoittelemaan?
  • Millä budjetilla messuille osallistutaan?
  • Mikä on osastomme pääviesti?
  • Mitä asioita tarvitsemme pääviestin esiin tuomisessa?

Messunäkyvyyteen investoiminen tuo uusia asiakkaita ja kontakteja. Satsaus ruokkii pitkälle tapahtuman jälkeenkin. Alkuun on tärkeää miettiä, miksi messuille osallistutaan ja määrittää kohdeyleisö. Asetettu tavoite antaa perustan suunnitteluun. Miten messuosaston ohi kävelevän potentiaalisen asiakkaan mielenkiinto saadaan herätettyä sekunneissa?

Messusuunnittelun avulla erotut kilpailijoistasi

Messuosastoa suunnitellessa on otettava huomioon yrityksen asiakaskunta ja mietittävä ratkaisut, joilla saadaan asiakas pysäytettyä ja jäämään rupattelemaan. Luovat ja kekseliäät ratkaisut puhuttelevat messukävijää ja erottuvat kilpailijoista. Mieti, mikä on messuosaston käyttötarkoitus; onko sen tarkoitus olla potentiaalisten asiakkaiden kohtaamispaikka, vai halutaanko yritystä ja tuotteita esitellä passiivisemmin. Messukävijät etsivät usein yhteistyökumppaneita, tarjouksia tai inspiraatiota. Mitä sinä tarjoat asiakkaallesi?

 

Perusteellisella suunnittelulla toimiva messuosastokokonaisuus

Messuosaston suunnittelussa tulee ottaa huomioon osaston koko, sijainti ja näkyvyys sekä sen kasattavuus. Mistä suunnasta osastolle kuljetaan, ja kuinka kaukaa osasto nähdään? Pienen osaston haasteena ovat neliömäärät, jolloin kalusteratkaisujen kannattaa olla kompakteja. Pienellä osastolla korostuvat kaikki yksityiskohdat, jos osasto on liian täysi tai rauhattoman näköinen voi se olla luotaantyöntävä. Levottomassa messuympäristössä selkeät ja isot pinnat toimivat parhaiten. Osastoa suunnitellessa tulisi ottaa myös huomioon, haluaako messuesittelijä itse kasata ja purkaa osaston vai ollaanko valmiita investoimaan ulkopuoliseen asennuspalveluun. Ratkaisuja löytyy myös pieniin, helposti kasattaviin ja kantolaukkuun meneviin elementteihin.  

Suuremmissa messuosastokokonaisuuksissa kannattaa olla suunnittelijaan yhteydessä hyvissä ajoin, jopa kuukausia ennen varsinaista tapahtumaa. Hyvin suunniteltu suurempi osastokokonaisuus voidaan tarvittaessa muokata sopimaan eri tapahtumiin sopivaksi. On kustannustehokasta ja kestävää, kun samoja elementtejä ja kalusteita voi hyödyntää pienemmillä messuosastoilla ja osana yrityksen toimitilojen sisustusta.

 

Aktivoi messuosastolla kohderyhmäsi

Visuaalisen näyttävyyden lisäksi osaston tulisi olla toiminnallinen ja asiakasta aktivoiva. Mikä vetoaisi parhaiten kohderyhmääsi? Osallistaminen voidaan toteuttaa monella tapaa, kuten arvonnoilla tai peleillä. Digitaalisten pintojen videot elävöittävät osastoa ja mahdollistavat eri viestien näkyvyyden. Vilisevässä messuympäristössä toimivat myös perinteiset käyntikortit ja kevyet esitteet. Nopeissa messukohtaamisissa on tärkeintä luoda positiivinen asiakaskokemus ja muistijälki.

Hyvin brändätty jakotavara voi olla pitkäkestoinen investointi. Hyvä mainoslahja voi parhaimmillaan olla päivittäisessä käytössä pitkäänkin. Olet saattanut itsekin käyttää vuosia sateenvarjoa, kynää tai taskulamppua, johon on painettu jonkin yrityksen logo. Toimivalla jakotavaralla on selkeä rooli ja käyttötarkoitus. Mieti, millaista jakotavaraa itse arvostaisit ja käyttäisit. Mitä jakotavara viestii yrityksestäsi?

 

Toimivalla messuosastolla tavoitteisiin

Parhaimmillaan toimivalla messuosastolla ja asiakaskohtaamisilla voidaan saada satoja liidejä ja kontakteja sekä jättää ohikulkijoille positiivinen mielikuva. Näyttävä messuosastokokonaisuus herättää huomion ja jättää mieleenpainuvan kuvan yrityksestä. Jotta määritellyt tavoitteet saavutetaan ovat luovat ideat ja kokonaisvaltainen suunnittelu avainroolissa. Jälkimarkkinoinnilla pystytään lähestymään messukävijää ja kertomaan tarkemmin yrityksestä sekä palvelutarjonnasta.

Messuosaston suunnittelupalvelut mielessä? Kaikenlaisiin toteutuksiin löytyy ratkaisu.


Jenna Lappalainen
Toimitilasuunnittelija

 

Takaisin blogiin