Blogi

Työnkuvana luovuus

Olen luova johtaja mainostoimisto Hurryssä ja minun työni on tuottaa uusia ideoita.
Ideoiden tavoite on aina vastata asiakkaan markkinoinnilliseen haasteeseen, oli se sitten myynnin lisääminen, tunnettuuden kasvattaminen tai brändin vahvistaminen. Jokainen case on aina erilainen ja vaatii taustatyötä ennen luovan työn aloittamista.

Luovan työn prosessi

Sen lisäksi, että asiakkaan tuotteisiin ja palveluihin on perehdytty, on tunnistettava toimialan erityispiirteet, kohderyhmän tarpeet ja asemoituminen kilpailukentässä. Lisäksi luovaa työtä ohjaa mm. tavoitteet, budjetti ja aikataulu. Luova työ alkaa ideoinnilla, jossa tavoitteena on saada kaikki ideat esiin -myöskin ne huonot. Siinä hetkessä kritiikille, saatika ylimääräisille häiriötekijöille kuten stressi, kiire tai keskeytykset, ei ole tilaa. Avoin mieli ja luottavainen ilmapiiri takaavat sen, että luovat ideat lähtevät lentoon eikä mitään jää sanomatta.

Kun pöydällä on riittävä määrä ideoita, niistä ruoditaan parhaat jatkokehitettäväksi. Tässä vaiheessa on hyötyä kokemuksesta – on taitolaji tunnistaa hyvät ideat huonoista. Hyvän idean tunnistaa yleensä siitä, että siitä on helppo innostua ja se muuntuu helposti kaikkiin kanaviin. Kaikkein parhaat ideat jättävät muistijäljen, herättävät tunteen tai muodostavat tarinan, joka jää elämään vielä kampanjan jälkeen.

Luova idea on hyvä jättää hetkeksi muhimaan ja tarkastella sitä pienen tauon jälkeen uudestaan. Jos idea tuntuu edelleen hyvältä, sitä jatkojalostetaan ja sen kestävyyttä testataan kampanjan kantavana teemana. Vielä tässä vaiheessa toimimattomaksi todettu idea voidaan hylätä ja palataan takaisin aikaisempiin ideoihin, tai ideointi aloitetaan kokonaan alusta.

Testaa, testaa ja testaa

Onnistuneen lopputuloksen tekeminen vaatii lukemattomia luonnoksia, keskusteluja ja testauskierroksia. Onneksi me luovat ihmiset siedämme epävarmuutta ja omaamme jopa epätavallisen joustavan ja sitkeän tavan työskennellä ideoidemme parissa.

Anne Ahokas,
Luova johtaja


Lue lisää luovuudesta:

Sano kyllä, olen luova – niin minäkin.
Ei ole mitään, missä luovuus ei olisi avuksi

Hurry Creative Anne Ahokas
Lue myös nämä blogit