Blogi

Kestävä markkinointi – vihreä on kasvun väri!

Kestävä markkinointi tarkoittaa markkinointia, joka huomioi yrityksen ja sen toiminnan vaikutukset ympäristöön, ihmisiin ja yhteiskuntaan. Erityinen kiintopiste sen taivaalla on ilmastonmuutos. Kestävä markkinointi ei ole viherpesua vaan strategista ja pitkäjänteistä toimintaa, jonka tavoitteena on luoda kestävä ja arvostettu brändi sekä lisätä yrityksen arvoa.

Kuinka brändin käy maailmassa, jossa kulutus on kuolemansynti?

Aika, jolloin olisit voinut saavuttaa etulyöntiaseman kestävyyttä painottavana brändinä helposti, alkaa olla ohi. Hyvä uutinen on kuitenkin se, että sinulla on vielä paljon saavutettavaa kestävän markkinoinnin saralla. Sinunkin alasi on murroksessa kohti hiilivapaata tai jopa hiilinegatiivista toimintamallia. Ilmastotavoite on teema, joka kiinnostaa ja josta kannattaa viestiä. Mikä on sinun brändisi ilmastotavoite?

Onko kestävyys yksi yrityksesi arvoista? Jos on, se kannattaa kirjoittaa auki ja jalkauttaa konkretiaksi. Asiakas, joka valitsee tuotteesi tai palvelusi, haluaa tietää, miten hän tulee tälläkin valinnallaan paremmaksi ihmiseksi, joka on osa ratkaisua eikä ongelmaa. B2B-puolella kestävä markkinointi sisältää myös yrityksen kestävän kehityksen periaatteiden huomioimisen markkinointipäätöksissä – miten markkinoimme, kuka olisi meille sopivin palveluntuottaja? Katso, kuinka asiakkaamme Mecmetal kertoo kotisivuillaan hiilineutraalista betonituotannosta.

”Asiakas, joka valitsee tuotteesi tai palvelusi, haluaa tietää, miten hän tulee tälläkin valinnallaan paremmaksi ihmiseksi, joka on osa ratkaisua eikä ongelmaa.”

Kestävä markkinointi on tärkeää, koska brändit elävät tunne- ja mielikuvatasolla, mistä käsin ne voivat vaikuttaa merkittävästi kuluttajiin ja sitä kautta yhteiskuntaan ja ympäristöön.

Kestävää markkinointia ovat muun muassa:

  • Ympäristövastuullisuuden korostaminen
  • Tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden edistäminen
  • Ympäristön tilasta ja ihmisten elämänlaadusta huolehtiminen
  • Ekologisten tuotteiden markkinointi
  • Hyväntekeväisyys

Kestävä menestys kiinnostaa myös sijoittajia

Kestävä markkinointi on osa yrityksen kestävän kehityksen strategiaa, joka edistää yrityksen kestävän menestyksen tavoittelua. Vihreä tuotto on miellyttävämpää kuin kestävyysnäkökulmasta arveluttava tuotto. Tämä tulee näkymään yritysten ja brändien arvostuksissa.

Ympäristöväittämät – pysy totuudessa

Kannattaa välttää monitulkintaisia ja liian laveita ymäristöväittämiä. Jos väität jotain, perustele väitteesi. Voit käyttää ympäristöväittämiä ainoastaan silloin, jos tuotteesi tai palvelusi kuormittaa ympäristöä vähemmän kuin muut vastaavat. Selitä ja näytä toteen, miten tuotteesi ympäristöystävällisyys liittyy sen valmistukseen, pakkaukseen, kuljetukseen, käyttämiseen tai kierrätettävyyteen. Tutustu Keskuskauppakamarin liiketapalautakunnan suositukseen (11.1.2023). Laajemman ohjeiston löydät tästä: Kansainvälisen kauppakamarin (ICC) markkinointisäännöt: ympäristöväittämät.

Pieni hiilijalanjälki – suuri sydän

Täydellisessä maailmassa yritykset lisäävät asiakkaidensa ympäristötietoutta ja tarjoavat kestäviä mutta helppoja vaihtoehtoja, joiden avulla asiakkaat voivat osaltaan olla mukana luomassa parempaa maailmaa. Me kaikki nukumme yömme paremmin tietäen, että vuoteisiimme johtavat hiilijalanjäljet ovat tänäänkin hieman pienemmät kuin eilen.

Kiinnostuitko aiheesta?

Ota yhteyttä, niin jutellaan, mitä kestävä markkinointi voisi tarkoittaa sinun yrityksesi toiminnassa:
Tero Hyttinen, etunimi.sukunimi@hurry.fi tai 040 039 1707

Jos haluat vaihtaa mielipiteitä muiden kanssa somessa, niin sehän onnistuu helposti, kun jaat tämän artikkelin LinkedIn-palvelussa.

Takaisin blogiin
Hurry Blogi kestävä markkinointi