Blogi

5 vinkkiä myyntiä lisäävään markkinointiin

Voit kehittää markkinointiasi ja myyntiäsi yllättävän paljon muuttamatta oleellisesti nykyisiä toimintamallejasi. Markkinoinnissa on olemassa muutama nyrkkisääntö, jotka sisäistämällä sitoutat asiakkaitasi ja tehostat myyntiäsi. Lue viisi toimiviksi todettua vinkkiä!

1. Tarkenna kohderyhmääsi ja unohda massaviestintä

Mieti huolella, ketkä ovat ostavia asiakkaitasi ja keskity heihin. Muista, että olemassa olevat asiakkaasi ostavat 8 kertaa todennäköisemmin kuin uudet asiakkaat. Toimivia ja kustannustehokkaita välineitä kohdennettuihin kampanjoihin ovat muun muassa uutiskirjeet sekä some- ja hakusanamainonta.

Mistä kanavista saat eniten kyselyjä? Panosta niihin sen sijaan, että liittyisit itse koko ajan uusiin media-alustoihin  ja opettelisit niiden käytön – keep it simple!

2. Ratkaise asiakkaan ongelma

Tarjoa asiakkaallesi vain jotain sellaista, josta hän hyötyy. Kun tarjoat ratkaisua aitoon ongelmaan, olet avuksi ja asiakkaasi on helppo tarttua tarjoamaasi. Voit hyvin kertoa jo otsikossa, kenelle ja mikä ratkaisusi on.

Esimerkki: 
Betoniteollisuudella on ympäristöystävällisyyden näkökulmasta ”tunkkainen” leima. Asiakkaamme Mecmetal tarjoaa asiakkailleen mahdollisuutta valmistaa hiilineutraaleja betonituotteita. Mecmetalin kehittämän prosessin avulla betonituotevalmistuksessa syntyvät hiilidioksidipäästöt sidotaan pysyvästi takaisin betoniin. Minkä uniikin hyödyn sinä voisit tarjota asiakkaillesi?

3. Tee ostaminen helpoksi

Sen sijaan, että ohjaat asiakkaasi kysymään lisää, mikset ohjaisi häntä jo suoraan ostamaan. Muista, että mainonnan avulla voit generoida suoraan kauppaa ilman myyjää, sillä ihmiset ovat tottuneet ostamaan verkosta. Ostettavan täytyy tällöin olla selkeä ja helposti ymmärrettävä kokonaisuus.

Esimerkki:
Katso, miten helppoa on varata majoitus Hotel & Nature Resort Koskisydämestä.

4. Älä unohda lisämyyntiä

Pienikin lisämyynti voi nostaa liikevaihtoasi merkittävästi. Mieti siis, voisiko asiakas haluta tuotteesi kylkeen jotain ekstraa, äläkä epäröi tarjota sitä hänelle. Oletko törmännyt joskus tähän lauseeseen: ”Sinua saattaisivat kiinnostaa myös nämä tuotteet”?

Jos myyt selvästi toisiaan tukevia tuotteita tai palveluja, asiakkaasi saattaa ostaa mielellään valmiin pakettiratkaisun. Verkkokaupan lisäksi voit tehdä lisämyyntiä muillakin myyntisivuillasi. Oheistuotteiden ja tarvikkeiden myynti voi jopa yllättää, kokeile rohkeasti!

5. Markkinointi on toistoja

Muista, että et ole asiakkaasi mielessä aina ilman, että muistutat olemassaolostasi. Pidä siis yhteyttä asiakkaaseesi säännöllisesti, ja toista niitä viestejä sekä toimenpiteitä, joilla olet saanut tuloksia. Pyörää ei tarvitse keksiä aina uudelleen. Viestisi ovat asiakkaillesi tuoreita, vaikka itsellesi ne tuntuisivat jo loppuunkuluneilta.

Keksi, käytä ja kierrätä

Kun kirjoitat esimerkiksi blogiartikkelin kotisivuillesi, voit hyödyntää syntyneen sisällön moneen kertaan ja monella eri tavalla. Muokkaa ja pilko teksti kuhunkin tarpeeseen ja kanavaan sopivaksi. Esimerkiksi näin:

Blogiteksti ->

  • Sosiaalisen median julkaisu: johdanto + linkki blogiin
  • Uutiskirje: lyhennelmä sopivin saatesanoin + linkki blogiin
  • Video: kerro blogin sisältö omin sanoin kameralle, julkaise video YouTubessa, somessa ja kotisivuilla
  • Podcast: käy blogin sisältö läpi keskustellen kollegasi kanssa mikrofonin ääressä, markkinoi podcastia somessa

Sanoista tekoihin

Juttelen mielelläni kanssasi näistä ja muistakin myyntiäsi tehostavista mahdollisuuksista. Nappaa luuri käteen ja soita, et voi kuin voittaa!


Tero Hyttinen

Soita: 040 039 1707 tai lähetä sähköpostia.

 

Tero Hyttinen

Lue myös nämä blogit