Blogi

Markkinoinnin vuosikello

Olet varmasti törmännyt digimainoksiin, joissa kehotetaan lataamaan ”markkinoinnin vuosikello” tai ”maksuton vuosikellopohja”. Oletko koskaan ladannut sellaista? Tyhjä pohja voi olla käytännöllinen työkalu, mutta tässä kirjoituksessa keskitymme sen sijaan sisältöön. Mitä markkinoinnin vuosikellossa pitää olla, ja mitä hyötyä siitä on?

Markkinoinnin vuosisuunnitelma

Markkinoinnin vuosikello on markkinoinnin suunnittelun työkalu. Nimensä mukaisesti se sisältää suunnitelman organisaation markkinoinnin tärkeimmistä toimenpiteistä yhden vuoden aikana.

Monesti markkinoinnin vuosikello laaditaan ennen vuodenvaihdetta, mutta sen voi luoda myös muuna aikana, jos yrityksen toiminnassa on selkeät sesongit, jotka rytmittävät vuoden luontevasti muuten kuin tammikuusta joulukuuhun. Näin voi olla esimerkiksi matkailualan yrityksillä ja oppilaitoksilla.

Kaikki yhdessä näkymässä

Vuosikello auttaa sinua hahmottamaan vuoden eri jaksot ja niihin liittyvät tavoitteet yhdellä silmäyksellä. Vuosikello myös mahdollistaa tämän tiedon jakamisen kaikille asianosaisille myynnistä johtoon ja ulkoisille markkinointikumppaneille.

Vuosikello tehostaa ja ohjaa markkinoinnin jokapäiväistä työtä

Hyvä ja kattava vuosisuunnitelma mahdollistaa asioiden ennakoimisen. Voit varata tarvittavia resursseja etukäteen, kun tiedät tarkalleen, mitä on tulossa. Samalla vuosikello auttaa tehostamaan markkinointitoimenteitä, sillä se toimii myös historiatietona. Jos esimerkiksi Google Analytics kertoo, että jonakin tiettynä ajanjaksona verkkopalvelussa on tapahtunut jotakin mielenkiintoista, vuosikellosta voit katsoa, johtuiko poikkeama mahdollisesti jostakin silloin toteutetusta markkinointitoimenpiteestä. Sama juttu havaittujen myyntipiikkien tai suvantojen suhteen.

Markkinoinnin vuosikello auttaa sinua

  • Hahmottamaan organisaatiosi markkinointivuoden
  • Toimimaan suunnitelmallisesti ja johdonmukaisesti
  • Jakamaan saman tiedon kaikille osapuolille
  • Budjetoimaan hallitusti
  • Asettamaan tavoitteita
  • Seuraamaan markkinoinnin tehokkuutta
  • Delegoimaan ja vastuita ja tehtäviä

Vuosikello ei sisällä valmiita mainoksia, mutta kohderyhmät, kanavat eli mediamixin ja pääviestit siitä on hyvä löytyä.

Taustalla on markkinointistrategia

Kenelle organisaatiosi viestii, milloin viestii, missä kanavissa ja millaisilla viesteillä? Vuosikello ei sisällä valmiita mainoksia, mutta kohderyhmät, kanavat eli mediamixin ja pääviestit siitä on hyvä löytyä. Lisäksi siihen kuuluvat tavoitteet ja mittarit, joilla tavoitteiden toteutumista seurataan. Onko vuodenkierrossa organisaatiollesi kriittisiä päivämääriä? Ne, sekä niihin liittyvät toimenpiteet ovat vuosikellon ehdotonta sisältöä.

Täytettävä työkirja

Markkinoinnin vuosikellon on oltava muokattavissa, sillä siihen kirjataan ylös toteutettujen markkinointitoimenpiteiden tulokset. Samoin muokattavaa voi tulla ympäröivässä maailmassa tapahtuvien muutosten ja ilmiöiden seurauksena. Ja totta kai – mikäli huomaamme alkuvuonna tehdyissä toimenpiteissä kehittämisen varaa, emme toista samoja virheitä enää seuraavissa kampanjoissa.

Parempi kansien kuin korvien välissä

Joko sinulla on käytössäsi markkinoinnin vuosikello? Markkinointistrategia sinulla varmastikin on mielessäsi kristallinkirkkaana. Mitäpä jos pyöräytetään se vuosikellon muotoon?

 

 

Janne Koskivuori

Kirjoittaja on mainostoimisto Hurryn copywriter. Janne sukkuloi faktojen, myyttien ja luovuuden maailmassa siivilöiden tietotulvasta ja taustamelusta napakoita kiteytyksiä ja tenhoavia tarinoita. Inspiraatiota Janne hakee luonnosta, liikunnasta, kirjallisuudesta, elokuvista ja tarinallisista videopeleistä.

Lue myös nämä blogit