Vuosi vaihtuu, mutta muuttuuko mikään?
Markkinoinnin trendit vuonna 2023 Hurry Creativen silmin
Löimme viisaat päämme yhteen ja loimme katsauksen markkinoinnin vuoteen 2023 omasta ja asiakkaidemme näkökulmasta. Lue, mikä meitä mietityttää, mistä olemme innoissamme ja miten tämä kaikki koskettaa myös sinua!
Inhimillisyys ja aitous
Filttereiden ja kiillotellun kulissin sijaan nyt halutaan nähdä ihminen aitona omana itsenään. Mainoskuvat tulevat olemaan aidompia, joten niitä ei välttämättä edes miellä mainokseksi.
Tunteen herättäminen – puhutellaan yksilöä emotionaalisella tasolla. Myös mokaaminen on sallittua, ja sen voi rehellisesti myöntää ilman, että tulee ruoskituksi. Ihmiset ovat valveutuneita ja hakeutuvat inhimillisten sekä aitojen asioiden äärelle. Feikkiys ärsyttää, ja siitä narahtaa. Pidä siis huoli, että yrityksesi arvot ovat oikeita ja läsnä kaikessa toiminnassa.
Brändin pitää olla totta. Viherpesu ja muu valheellinen ulkokuoren kiillotus on noloa. Tee sen sijaan asioita, joilla on oikeasti vaikutusta ja merkitystä sekä huolehdi sosiaalisesta vastuusta. Robottien ja automatiikan yleistyessä aitojen ihmiskohtaamisten merkitys kasvaa, ja läsnäolon tärkeys vahvistuu kanavassa kuin kanavassa.
Läsnäolo
Korona ja etäily ovat tehneet tehtävänsä, ja ihmiset kaipaavat kohtaamisia. Myynnin kentällä viime aikojen parhaaksi asiaksi olemme kokeneet asiakastapaamiset. Ennustamme, että tulevana trendinä vuodelle 2023 nousee tapahtumamarkkinointi, jossa markkinoinnista tehdään inhimillinen ja käsin kosketeltava, aito elämys.
Parempaan asiakaskokemukseen asiakasymmärryksen avulla
Parempi ja palkitsevampi asiakaskokemus syntyy tunnistamalla tarve asiakasymmärryksen avulla. Taitavimmat kaivavat esiin jopa sellaiset tarpeet, joita asiakas ei tiedä itsellään edes olevan. Tarjoamalla markkinoinnin ja palvelun avulla timantteja ratkaisuja, jotka tyydyttävät asiakkaan tarpeet ja helpottavat hänen arkeaan, olet voittajatiimissä!
Metaverse ja tekoäly
Korona teki etätyön tutuksi käytännössä kaikille meille, joiden työtä on mahdollista tehdä etänä. Tämä digiloikka johtanee kehittyneempiin versioihin tehdä etätyötä ja kohdata ihmisiä virtuaalisessa toimintaympäristössä. Jos nyt voit muuttaa etäkokouksessa taustakuvaksesi vaikkapa uimarannan, niin lähitulevaisuudessa käytettävissäsi voi olla liuta muita immersiivisiä ominaisuuksia virtuaaliseen läsnäoloon sekä tapoja luoda esityksiä. Eli metaverse tulee, ja olet jo sen eteisessä.
Koneoppiminen ja tekoäly ovat tuttuja termejä digimarkkinoinnista. Tekoälyn hyödyntämisessä mainonnan kohdentamiseen, jakeluun ja optimointiin ovat kunnostautuneet erityisesti Google ja Meta. Nyt tekoäly on murtautumassa myös sisällöntuotannon puolelle. Tekoäly osaa luoda jo melko uskottavaa tekstiä suomeksikin, ja kuvapuoli seuraa perässä. Yksi asiakkaamme hyödyntää markkinoinnissaan tekoälyn avulla luotuja kuvia jo tulevana vuonna. Tulevaisuudessa voit hyödyntää tekoälyä myös asiakasviestinnässä kuten chatissä. Rajatussa muodossa sitä on hyödynnettykin jo jonkin aikaa, esimerkiksi vakuutusyhtiöiden nettipalveluissa.
Jos haluat keskustella tekoälyn kanssa, niin kokeile tästä: https://chat.openai.com/chat (vaatii rekisteröitymisen).
Joukkovoima
Yhä useampi yritys tai organisaatio luottaa viestinnässä ja markkinoinnissa entistä laajemman ryhmän asiantuntemukseen. Suunnitteluvaiheessa näkemyksiä kysytään myynnin ja johdon lisäksi myös muilta työntekijöiltä, sidosryhmiltä tai asiakkailta. Markkinoinnin toteuttamisessa leveämmät hartiat tuovat voimaa – toteutus vastuutetaan useammalle eri henkilölle ja kumppaniverkosto rakentuu yhden toimiston sijaan useammasta eri toimijasta, joilla on tavoitteisiin nähden juuri sopivaa erityisosaamista.
Joukkovoiman etuna on se, että työkuorma jakaantuu useammalle henkilölle. Kun suuren viestintämöhkäleen pilkkoo tarpeeksi pieniin paloihin, siitä on helpompi innostua ja siten myös löytää resurssit tuloksellisen viestinnän aikaansaamiseksi. Lisäksi viidellä henkilöllä on aina kahta enemmän ideoita, ja asiantuntemusta on tarjolla useammasta näkökulmasta.
Jos viestintää ja markkinointia lähtee hajauttamaan ilman hyvää, selkärangan luovaa suunnitelmaa, on vaarana se, että paletti leviää käsiin. Tällöin asioita tehdään ilman kirkasta tarkoitusta ja suuntaa. Varmista siis ennen aloitusta, että suunnitelmat ovat kunnossa ja jokainen tietää, miksi mitäkin tehdään.
Työnantajamielikuva rekrymarkkinoinnin vauhdittajana
Positiivinen ja kiinnostava mielikuva yrityksestä työnantajana on entistäkin tärkeämpi osa brändiä. Erityisesti työntekijäpulasta kärsivillä aloilla onnistuneen työnantajamielikuvan pitää olla yksi tärkeimmistä markkinoinnin painopisteistä. Työnantajamielikuvaa ei voi päällelliimata tai keksiä lennosta, vaan se syntyy työntekijöiden aidosta kokemuksesta.
Hyvä kello kauas kuuluu. Huolehdi siis ensin nykyisistä työntekijöistäsi, sillä he ovat uskottavin todiste yrityksesi tavasta kohdella työntekijöitä hyvin. Jo nyt osaajat valitsevat työpaikkansa, ei toisinpäin. Millä tolalla on sinun työnantajamielikuvasi, onko sinulla uskottava ja erilaistava työnantajalupaus?
Vastuullisuus ja hyvinvointi
Kuluttajat arvostavat kestäviä valintoja ja vaativat yrityksiltä entistä enemmän vastuullisuutta, läpinäkyvyyttä ja tasa-arvoa. Halutaan ostaa sellaisia tuotteita ja brändejä, joihin uskotaan aidosti. Väestön muuttuessa yhä monimuotoisemmaksi suomalaisia ei voi lokeroida yhteen ryhmään. Maahanmuuton lisääntyminen ja Z-sukupolvi määrittävät kulutuskäyttäytymisen suuntaa.
Stressaantuneisuus ja kuormittuneisuus leimaavat nykyaikaa, jonka vuoksi kuluttajat asettavat hyvinvoinnin entistä tärkeämmäksi. Kuormituksen vähentämiseksi etsitään ratkaisuja esimerkiksi panostamalla uneen ja ravintoon, mikä puolestaan näkyy ostokäyttäytymisessä. Haetaan hektiseen arkeen hitaampaa ja yksinkertaisempaa elämää, sekä keskitytään enemmän elämyksiä tuottaviin palveluihin.
Muutokset työelämään ovat jo nähtävissä. Uuden sukupolven siirtyessä päättäviin asemiin, tuovat he oman käsityksen työarkeen. Yrityksen missio ja arvot nostavat merkitystään. Työnantajan valinnassa katsotaan yhä tarkemmin yrityksen arvoja.
Markkinointi osaksi liiketoimintaa
“Mitä vaikutuksia (lisää tähän joku kriisin nimi) oli teidän liiketoimintaanne?” Käsi ylös, kuka ei ole törmännyt tähän kysymykseen kertaakaan viimeisen parin-kolmen vuoden aikana?
Yksi merkittävä pelastusrengas kriiseissä on markkinointi. Poikkeusolojen aikana ja niiden jälkeen markkinat jaetaan uusiksi. Parhaiten kriisistä selviävät he, jotka uskalsivat panostaa markkinointiin. Rahaa ei tietenkään kannata hassata, ja etenkin silloin, kun näkymät ovat pilviset, on panosten järkevä ja tuloksellinen kohdentaminen erityisen tärkeää.
Olisiko vuosi 2023 se, jonka aikana siirrämme markkinoinnin kulujen kaivosta investoinniksi ja kiinteäksi osaksi tuloksellista liiketoimintaa? Seuraavaksi käden voisivat nostaa ylös he, joilla markkinointi ei liity mitenkään tuotekehitykseen, palvelun tuottamiseen tai myyntiin? Niinpä niin, olisiko aika käsitellä markkinointia arvonsa mukaisesti ja uskaltaa näkyä!
Mitä mieltä sinä olet?
Mitä sinä odotat vuodelta 2023 myynnin ja markkinoinnin suhteen? Tule juttusille, niin puidaan asiaa yhdessä!