Blogi

Brändääjän 5 tärkeintä ominaisuutta

Oletpa sitten yksinyrittäjä, pörssiyrityksen brändinvartija, oman henkilöbrändisi kehittäjä tai teet työtä brändin edistämiseksi jossain muussa roolissa, tämä artikkeli on sinulle. Testaa, tunnistatko itsesi näistä ominaisuuksista, vai löytyykö jollain osa-alueella kehitettävää.

1. Olet rohkea

Rohkea elämänasenne on brändääjän varuste numero 1. Rohkeus auttaa tekemään erottuvia valintoja ja seisomaan niiden takana viimeiseen asti. Se auttaa myös kohtaamaan vaikeat asiat ja oppimaan niistä. Sillä eihän brändin rakentaminen aina mitään ruusuilla tanssimista ole. Jos lannistut ongelmista, niin valitse suosiolla jokin muu työ. Jos taas näet haasteissa ja lähes ylitsepääsemättömiltä tuntuvissa tilanteissa mahdollisuuksia ja ratkaisuja, olet luontainen brändääjä.

Kysy itseltäsi, kumpi ohjaa tekemistäsi: rohkeus vai pelko?

Brändääjän on välillä hyvä kysyä itseltään, kumpi ohjaa omaa tekemistä: rohkeus vai pelko? Entä mitä tekisit, jos et pelkäisi? Liian usein annamme pelolle vallan, ja suhtaudumme asioihin kauhuskenaarioiden kautta. Toki riskejä on hyvä miettiä, mutta ne eivät saa ohjata ratkaisujen tekemistä. Jarrut päällä tekeminen johtaa vain keskinkertaiseen ja laimeaan lopputulokseen. Ketään ei kiinnosta hajuton ja mauton brändi. Ihmiset suorastaan janoavat rohkeiden brändien seuraan, joilla on aina omanlaistaan sanottavaa. Rohkea brändi on parhaimmillaan esikuva, joka inspiroi myös yleisönsä tekemään rohkeita tekoja. ”Pelko ei estä meitä kuolemasta, vaan elämästä.”
-Buddha.

2. Luotat persoonasi voimaan

Persoonallisuus luo erottuvuutta, sillä olet ainoa sinä maailmassa. Luota omaan tyyliisi ja tekemiseesi jo siksikin, että on aivan turha tehdä samaa kuin kilpailijasi. Persoonasi on pullollaan vahvuuksia, joista voit ammentaa brändin erottuvuustekijöitä tai vaikkapa brändinjohtamisen välineitä. On turha jäädä jumiin heikkouksiin, sillä niitä on valitettavasti meillä kaikilla. Tunnista sen sijaan omat ja yhteisösi vahvuudet, ja keskity vahvistamaan niitä.

Persoonan tukipilarina toimii terve itsetunto, joka antaa kyytiä turhille ulkoisille vaikutteille. Samalla se huolehtii siitä, että luova ajattelusi pääsee valloilleen. Persoonasta kumpuava omintakeinen brändi-identiteetti johdettuna terveellä itsetunnolla kylvää menestyksen siemenet brändisi kasvualustaan.

Ja koskaan ei voi liikaa korostaa aitouden merkitystä. Brändin pitää olla totta, ja se vaatii, että myös sinä olet aito oma itsesi. Feikkiys ärsyttää, ja sen haistaa jo kilometrien päästä.

3. Olet johdonmukainen

Brändin rakennus on pitkäjänteistä hommaa, joten jos vaihdat mielipidettäsi yhtä usein kuin kalsareitasi, luot yleisöllesi vain sekavan mielikuvan. Kun kerran olet nähnyt vaivaa brändi-identiteetin, äänensävyn, mission, vision ja lukuisten muiden brändiäsi määrittävien attribuuttien linjaamiseen, pidä niistä kiinni. Muuten olet tehnyt tyhjää työtä, ja palkkioksi käteen jää arvoton, brändiä kevyesti muistuttava kyhäelmä.

Brändisi horjuttajia löytyy aina, mutta älä anna niille painoarvoa. Joskus brändin horjuttaja saatat olla jopa sinä itse. Uudistusvimmassa haluaisit pöllyttää kaiken tähän saakka tehdyn työn uuteen uskoon, mutta mietihän vielä kerran. Jos uudistaminen on tarpeen, tee se vain tarkkaan harkituin askelin. Brändin ydintä harvoin kannattaa laittaa täysin uusiksi, ellei toiminta ole merkittävästi uudistunut.

Luota omaan visioosi ja etene suunnitelmasi mukaan. Kun jaksat tehdä töitä sen eteen suunnitelmallisesti ja välitavoite kerrallaan, saavutat brändillesi asettamiasi tavoitteita. Muista myös, että brändi ei varsinaisesti ole koskaan valmis. Se hetki, kun pidät sitä valmiina, on vaarallisin hetki koko brändisi kehittymisen matkalla. Silloin hellität otettasi, ja siitä alkavat ongelmat. Opettele siis olemaan pitkäjänteinen ja kärsivällinen mutta alati hereillä.

4. Olet sinnikäs ja pitkäjänteinen

Tehdessäsi töitä oman brändisi parissa on luonnollista, että se alkaa tuntua sinusta jo liiankin tutulta. Niin käy kuitenkin harvoin asiakkaiden mielissä. Muista, että asiakkaasi ovat brändisi kanssa tekemisissä huomattavasti harvemmin kuin sinä. Kun sinä olet jo alkanut kyllästyä brändiisi, asiakkaasi päässä oikeanlainen brändimielikuva on vasta rakentumassa.

Brändin rakentaminen on jatkuvia toistoja. Suosittelen luopumaan liiasta itsekritiikistä ja keskittymään täydellisyyden tavoittelun sijaan tekoihin. Pidä brändiäsi esillä ja huolehdi kaikin mahdollisin tavoin, että asiakkaasi löytävät brändisi luokse ja kokevat sen yhtä houkuttelevana kerta toisensa jälkeen.

5. Ymmärrät asiakastasi

Tarjotaksesi tuotteita ja palveluita asiakkaallesi, sinun on tunnettava heidät. Vain silloin voit rakentaa palvelukokemuksen niin, että asiakas tietää sinun olevan olemassa aidosti häntä varten. Pysy asiakkaidesi iholla, osallista heitä ja pyri viestinnässäsi vastavuoroisuuteen. Kysymällä saat varmasti yritystäsi hyödyttävää tietoa. Lisäksi asiakkaasi arvostavat vaikuttamisen mahdollisuutta. Voisiko asiakkaasi olla osa tuotekehitystiimiäsi tai testata mainoskampanjoidesi toimivuutta, ennen kuin hukkaat rahaa kokeiluihin?

Sen lisäksi, että kuuntelet asiakastasi, voit myös olla visionääri ja tarjota jotain sellaista, jota asiakkaasi ei ole vielä osannut edes odottaa. Katso huomista pidemmälle. Kun huomaat paikan toimia, tee se aikailematta, jotta et hukkaa tilaisuuttasi. Sillä sen lisäksi, että asiakkaasi arvostavat heille sopivaa palvelua, he arvostavat myös sitä, että he saavat sen nopeasti.

Tärkeintä kaikessa on, että asiakas on toimintasi keskiössä. Kun olet tietoinen siitä, mitä asiakkaasi ajattelevat ja millaiset arvot heidän toimintaansa ohjaavat, he palkitsevat sinut ostamalla tuotteitasi ja palveluitasi juuri niiden ansaitsemalla hinnalla.

 

 

 

 

Anne Ahokas

Kirjoittaja on mainostoimisto Hurryn luova johtaja. Anne on intohimoinen visuaalisuuden vaalija, idearikas brändääjä, liiketoimintaosaaja ja ikiliikkuja. Luovuuden lähteenä Annella toimii taide, kaikenlaisiin elämyksiin ja kokemuksiin ennakkoluulottomasti sukeltaminen sekä lukeminen.

Lue myös nämä blogit