Tarinallistaminen
Tarinallistaminen on tehokas markkinointiviestinnän menetelmä, jolla taitava markkinoija luo yhteyden kohderyhmiinsä tunteiden kautta. Tarinallistamisen keinoin erotut kilpailijoistasi ja herätät mielenkiintoa tuotteisiisi tai palveluihisi.
Tarinoita tyrkyttämisen sijaan
Hyvä tarina on autenttinen. Se ottaa omakseen jonkin asian maailmassa ja pitää siitä tiukasti kiinni. Silloin kukaan muu ei voi ainakaan helposti hyödyntää juuri samaa asiaa.
Vetovoimaa ja lumoa tarina voi imeä itseensä esimerkiksi historiasta, saduista ja myyteistä. Kuulaskeutuminen alkaa olla jo loppuun kaluttu aihe. Entäpä Gulliverin matkat tai Tuhkimo, Kolme muskettisoturia?
Viittaus olemassa oleviin, universaaleihin tarinoihin on usein hienovarainen ja vertauskuvallinen, mutta niitä voi lähestyä myös suoraviivaisemmin, kuten voit oheisesta videosta katsoa.
Osataan sitä Suomessakin:
Tarinasi kertoo sinusta
Tarinallistamisen tavoitteena on kertoa tarinaa, joka kuvaa yrityksen tai tuotteen arvoja, visiota ja tavoitteita. Tarina voi olla esimerkiksi kertomus yrityksen perustamisesta, tuotekehityksestä tai asiakkaan elämästä ennen ja jälkeen tuotteen käytön.
Tarinoita, joita voit hyödyntää yrityksesi markkinoinnissa:
- Yrityksesi historia
- Brändin syntytarina
- Käyttäjäkokemukset
- Uratarinat
- Asiakastarinat
- Referenssit
- Tuotehyödyt
Sinä itse et ole tarinan sankari. Sinä vain ohjaat asiakkaasi kiven luo, josta hän saa kunnian kiskoa irti kuningas Arthurin miekan.
Tarinan sankari on aina asiakas
Hyvä tarina on helposti ymmärrettävä ja samaistuttava. Se auttaa asiakkaita luomaan tunnesiteitä brändiisi, jolloin he ovat todennäköisemmin sitoutuneita ja uskollisia.
Sinä et kuitenkaan ole tarinan sankari. Sinä korkeintaan osoitat asiakkaallesi tien kiven luo, josta hän saa kunnian kiskoa irti kuningas Arthurin miekan ja osoittaa sankaruutensa. Sinun tehtäväsi on siis olla avustaja asiakkaasi matkalla sankaruuteen. Ja siitä asiakkaasi on sinulle ikuisesti kiitollinen.
Käytännössä tämä tarkoittaa esimerkiksi sitä, että autat asiakastasi ratkaisemaan jonkin ongelman, vaikkapa valitsemaan toimistonsa neuvotteluhuoneeseen tarpeisiinsa parhaiten sopivan av-järjestelmän – toimiston väki kiittää asiakastasi ja hän sinua.
Pastillia imeskelevän hiihtäjän henkäyksen ei tarvitse aiheuttaa lumivyöryä Alpeilla.
Tarinan takana on aina totuus
Tärkeintä on, että lopulta aina lunastat sen, mitä tarinallasi lupaat. Jos tarinasi päähenkilö saavuttaa tarinassa jotakin brändisi avulla, sen on syytä tapahtua myös oikeassa elämässä. Ei samassa mittakaavassa, mutta odotetulla tavalla kuitenkin. Pastillia imeskelevän hiihtäjän henkäyksen ei tarvitse aiheuttaa lumivyöryä Alpeilla, mutta hengityksen täytyy tuntua raikkaalta.
Tarina on luovan työn tuote
Yleinen väärä käsitys on, että kaikki tarinat olisivat pitkiä. Lyhyimmillään tarina voi olla vain yksi kuva. Kuvasarja kertoo jo monimutkaisemmankin kertomuksen, videosta puhumattakaan. Tarinan luominen on kuitenkin vaativa prosessi, sillä se vaatii pohjakseen ammattitaitoista brändityötä. Kun brändin ydin on kiteytetty tarinaksi, se pitää vielä jalkauttaa onnistuneesti.
Nykyajan leirinuotiot
Tarinallistaminen kuten muukin viestintä on tänä päivänä monikanavaista. Kerro tarinaasi verkkosivuillasi, sosiaalisessa mediassa, mainoksissa, blogeissa ja videoissa. Eri kanaviin tarvitset tietysti erilaiset versiot tarinastasi, pidempää ja lyhyempää.
Onko yrityksen tarina sama kuin brändin tarina?
Brändin tarina on kertomus, joka kuvaa määrätietoisesti yrityksen, tuotteen tai palvelun brändin taustaa ja arvoja. Jos yrityksesi toimii yhden brändin alla, sinulle saattaa riittää yksi tarina. Usein yrityksellä on monia tuotteistettuja palveluja tai tuotebrändejä, silloin tarinaa täytyy iskeä ahkerammin. Toki silloinkaan tarinat eivät saa olla ristiriidassa keskenään.
Olet puolellamme tai olet meitä vastaan
Brändin tarina auttaa asiakkaita ymmärtämään yrityksen ja sen tuotteiden tai palveluiden merkityksen heidän elämässään. Mitä yhteistä meillä on? Mitä voin saavuttaa tämän brändin avulla? Tarina voi kertoa myös sen, jos brändi EI ole sinua varten. Älä vie lapsiasi aikuisten kylpylään tai mene uimataidottomana melontakurssille.
Joskus brändi on saatettu asemoida jopa niin, että siitä on tarkoituksella tehty vihollisesi. Silloin kuulut kohderyhmään nimeltä ”Hyödylliset idiootit”. Ainakin minusta on hauskaa kuulla Android-käyttäjien suusta, miten huono ja ylihintainen käyttämäni iPhone on.
Luvassa jatko-osa?
Brändin tarina voi kehittyä ja muuttua ajan myötä, kun yritys kasvaa ja kehittyy. Myös yrityksen toimintaympäristö ja siinä vallitsevat arvot muuttuvat ajan saatossa.
Sympaattinen perheyritys voi kasvaa jättimäiseksi pörssiyhtiöksi. Silloinkin perustajaperhe voi olla edelleen tärkeä osa tarinaa, vaikka se nykyisellään kertoisikin esimerkiksi sademetsien pelastamisesta tai tasa-arvosta.
Sinun tarinasi on sinun
Jokaisesta yrityksestä on löydettävissä tarinoita kerrottavaksi. Ne täytyy vain kaivaa esiin. Tarinan sanoittaminen ei kuitenkaan ole aina helppoa. Siihen löytyy apu omasta mainostoimistostasi. Pidä kuitenkin huolta, että tarinasi tuntuu omaltasi, ja että sen voivat allekirjoittaa myös työntekijäsi sekä asiakkaasi.
Janne Koskivuori
Kirjoittaja on mainostoimisto Hurryn copywriter. Janne sukkuloi faktojen, myyttien ja luovuuden maailmassa siivilöiden tietotulvasta ja taustamelusta napakoita kiteytyksiä ja tenhoavia tarinoita. Inspiraatiota Janne hakee luonnosta, liikunnasta, kirjallisuudesta, elokuvista ja tarinallisista videopeleistä.