Blogi

Rekrymarkkinointi – lääkettä työvoimapulaan

Työvoimapula on kasvava ilmiö, joka koskettaa jo suurta osaa yrityksistä. Erityisesti kasvukeskuksista syrjässä sijaitsevilla työpaikoilla ja epämuodikkaina pidetyillä aloilla tekee tiukkaa. Lisäksi väki vähenee ja väestö vanhenee. Rekrymarkkinointi on yksi keino hankkia uusia käsipareja sorvin ääreen, mutta suurikaan mediapanos ei auta, jos viesti on väärä tai väärin kohdennettu.

Tarvitsemasi työntekijä, kuka hän on?

Tavoitteletko palvelukseesi varmasti oikeaa osaajaa? Onko hän vastavalmistunut vai jo kokeneempi tekijä? Ehkä hän onkin eläköitynyt ammattilainen, joka kuitenkin olisi kiinnostunut työskentelemään lisäansioiden toivossa? Tai ehkä tuleva työntekijäsi on juuri nyt jollakin toisella alalla, mutta saattaisi olla kiinnostunut alanvaihdosta. Mitä kieltä hän puhuu? Jos hän ei osaa suomea, niin turhaan häntä suomenkielisillä mainoksilla tavoittelet.

Onko mielikuva toimialastasi vanhentunut?

Erityisesti teollisuus on muuttunut automaation myötä rajusti. Tehdastyö, jota vanhempamme tekivät, on tyystin erilaista kuin se, mitä tuotantolaitoksissa tehdään tänä päivänä. Vaikka työnkuva on muuttunut, mielikuva siitä ei ehkä kaikilta osin ole. Esimerkiksi tuotannollinen työ puutuotetehtaassa saattaa olla kevyttä ja siistiä valvontatyötä ilman pelkoa pihkasta ja tikuista sormissa. On omalla vastuullasi luoda ajantasainen mielikuva siitä, millaista työ sinun palveluksessasi oikeasti on.

 

Pulaa työvoimasta, alat TOP 7

SOTE
Rakennusala
Teollisuus
Ohjelmistoala
Ravintola-ala
Siivous ja kiinteistönhuolto
Kuljetus

Lähde: Työ- ja elinkeinoministeriön ammattibarometri 1.11.2022

Lupaa jotain merkityksellistä, ja pidä lupauksesi

Työnantajan kannattaa kertoa, mitä erityistä hänen yrityksensä tarjoaa työntekijöille. Kysy vaikka nykyisiltä työntekijöiltäsi vinkkejä. Tosin joutunet tarjoamaan samat edut myös heille. Lupauksen ei kuitenkaan tarvitse liittyä rahaan ja materiaan. Vastuullisuus, urakehitys ja mahdollisuus vaikuttaa omaan työhön motivoivat nykyään yllättävän suurta osaa työnhakijoista.

Onko strategiaasi ja asiakaslupaukseesi kirjoitettu jotakin sellaista, joka voisi kiinnostaa myös työnhakijoita? Puhuttelevatko yrityksesi arvot myös työntekijöitä? Yritä keksiä jotain, mitä kilpailijasi eivät ole vielä hoksanneet.

Et voi kiillottaa työnantajakuvaasi yksin

Valjasta työntekijäsi työnantajabrändisi lähettiläiksi. Päästä heidät ääneen kotisivuillasi, sosiaalisen median kanavissasi ja tapahtumissasi. He ovat uskottavin tietolähde potentiaalisille työnhakijoille. Uratarina kotisivuilla vaikkapa videomuodossa voi yllättää sinut katselumäärillään.

Liitä rekrymarkkinointi markkinoinnin vuosikelloosi

Rekrymarkkinointi ja työnantajamielikuvan kehittäminen kuuluvat niin sisäiseen kuin ulkoiseen viestintään. Samat lupaukset, joilla houkuttelet uusia työntekijöitä sitouttavat nykyiset yritykseesi. Sisäisesti voit kehittää osaamistasi työnantajana kuuntelemalla henkilöstöäsi. Teetä tyytyväisyyskysely, pidä kehityspäivä ja kerää jatkuvasti palautetta sekä ideoita.

Suomen Parhaat Työpaikat 2023 -titteli kotisivuillasi kiinnittäisi taatusti kohderyhmiesi huomion.

Hyvä työnantajamielikuva auttaa myös uusasiakashankinnassa. Mahdollisia kumppaneitasi saattaa kiinnostaa myös toimintasi vastuullisuus. Tapasi kohdella työntekijöitäsi on osa kestävän kehityksen periaatteiden mukaan toimimista. Mitä arvoa yrityksesi näkee ihmisissä? Suomen Parhaat Työpaikat 2023 -titteli kotisivuillasi kiinnittäisi taatusti kohderyhmiesi huomion. Suosittelu, joka koskee sinua työnantajana, on samalla koko brändisi saamaa suosittelua.

Maahanmuutostako ratkaisu?

Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL ry:n teettämän kyselyn mukaan suomalaiset suhtautuvat työperäiseen maahanmuuttoon hyväksyvästi, kunhan työpaikoilla toimitaan samoilla työehdoilla kuin suomalaistenkin kanssa. Kyselyssä huomioitiin myös ukrainalaisia ja venäläisiä koskevat mielipiteet. Lue tiivistelmä Suomalaisten maahanmuuttomielipiteet -kyselyn tuloksista.

Mitä seuraavaksi?

Rekrymarkkinointi on osa henkilöstöstrategiaasi. Kirjaa ylös tavoitteesi ja miten aiot ne saavuttaa. Valitse avuksesi osaava kumppani ja ryhdy toimeen. Ensimmäinen ihan konkreettinen asia, jonka voit tehdä, on jakaa tämä kirjoitus LinkedIn-palvelussa. Se kertoo seuraajillesi, että tämä aihe on sinulle tärkeä. Saatat saada heiltä vinkkejä tai jopa työhakemuksen!

Lue myös nämä blogit