Laadi markkinointisuunnitelma, joka jää käyttöön
Maailma on täynnä kansioiden uumenissa pyöriviä markkinointistrategioita ja -suunnitelmia. Miksi isolla rahalla ja vaivalla laaditut dokumentit jäävät pyörimään pöytälaatikkoon? Syy ei ole siinä, että sisältö olisi huonoa. Ongelman ydin on pikemmin se, että sisältö esitetään väärin.
Miksi markkinointisuunnitelmia ei käytetä?
Hyvän markkinointi- tai viestintäsuunnitelman tavoitteena on antaa tekijöille tietoa ja työkaluja toteuttamisen tueksi. Sitä on ilo lukea, sillä se antaa nopeasti juuri niitä vastauksia, joita arjen keskellä tarvitsemme. Pitkät tekstimassat, vaikeat termit ja ne loputtomalta tuntuvat PDF-tiedostot tekevät kuitenkin suunnitelmien käytöstä kiireisen arjen keskellä usein luvattoman vaikeaa. Miten siis varmistaa, että se seuraavaksi tehtävä versio tulee varmasti käyttöön?
Kokeile muotoilla sisältö eri tavalla seuraavien vinkkien avulla.
Empatia auttaa pitkälle
Hyppää hetkeksi käyttäjän saappaisiin ja mieti, millaisessa tilanteessa suunnitelmaa käytetään. Onko se dokumentti, jonka pitää kertoa kaikki aukottomasti vai pikemminkin muistilistana toimiva jokapäiväinen työkalu, josta asiat on helppo tarkistaa?
Kun ymmärrät, millaista tietoa käyttäjä työkalusta oikeasti etsii, ymmärrät paremmin, mitä sen tulee sisältää. Ja jotta tiedät, mitä tietoa käyttäjät työkalusta etsivät, mikäpä sen parempi tapa on se selvittää, kuin kysyä käyttäjiltä itseltään.
”Kun ymmärrät, millaista tietoa käyttäjä työkalusta oikeasti etsii, ymmärrät paremmin, mitä sen tulee sisältää.”
Muokkaa markkinointisuunnitelman runko mieleiseksesi
Googlaamalla ”viestintäsuunnitelma” tai ”markkinointistrategia” saat pitkän listan valmiita pohjia ja listoja siitä, mitä kaikkea edellä mainittujen dokumenttien tulisi sisältää. Valmiit mallit toimivat loistavana pohjana, mutta kaikkea ei tarvitse sisällyttää siihen ensimmäiseen versioon. Jos tuntuu, että kilpailija-analyysin aika ei ole nyt (vaikka mieluummin itse karsisin monta muuta asiaa ennen sitä), sen voi lisätä myöhemminkin.
Tärkeintä on kasata yksiin kansiin juuri ne asiat, joita te tarvitsette markkinoinnin toteuttamisen tueksi tällä hetkellä. Suunnitelma on jatkuvasti päivittyvä työkalu, johon voi lisätä osioita tai poistaa niitä juuri niin usein kuin siltä tuntuu.
Kerro asioista vain olennainen
Meidän asiantuntijoiden pahin synti on, että asiat selitetään liian kattavasti ja vaikeasti. Yksi tärkeimmistä vaiheista onkin karsia ja yksinkertaistaa. Mikä on olennaista kertoa ja mihin voi viitata muualla?
Kaikki, mitä työkalun käyttäjä ei markkinoinnin suunnittelun ja toteuttamisen tueksi tarvitse, on turhaa. Käytä siis delete-nappia rohkeasti ja useammin kuin mikä ehkä tuntuu mukavalta. Karsimiseen voi pyytää myös apua ulkopuolelta – usein sokeudumme itse omille sisällöillemme ja joku toinen näkee helpommin, mikä on olennaista.
Mieti, miten sisällön voi esittää
Missä tilanteissa tarvitaan selittäviä tekstikappaleita? Voisiko jotain muuta esittää muistilistalla? Saisinko tiivistettyä yhteen, helposti silmäiltävään kuvaan kaiken olennaisen?
Saman asian voi esittää todella monella eri tavalla ja vaihtelu virkistää. Muistele hetki peruskoulun oppikirjoja. Myös siellä sama asia esitettiin tekstillä, kuvilla, graafeilla ja tiivistelmillä – ei siis mikään uusi juttu. Hyödynnä rohkeasti erilaisia tapoja esittää sisältö ja löydä tapa, joka sopii juuri teille parhaiten. Kaiken ei tarvitse olla aina niin harmaata ja virallista.
”Saman asian voi esittää todella monella eri tavalla – kaiken ei tarvitse olla aina niin harmaata ja virallista.”
Nappaa ammattilainen kaveriksi
Älä epäile kysyä näkemystä ulkopuolelta. Kaikkea ei tarvitse ostaa ulkoa, muttei myöskään osata itse. Siinä missä joku toivoo apua koko markkinointistrategian tunnistamiseen ja määrittämiseen, toiselle voi riittää, että kumppani on apuna sisällön viimeistelyssä.
Tunnista siis, mitä voit tehdä itse ja missä joku toinen voisi hanskata asian paremmin – meillä markkinoinnin ammattilaisilla löytyy kokemusta ja näkemystä moneen erilaiseen haasteeseen, joten apua löytyy varmasti myös sinulle!
Anu Karreinen
Kirjoittaja on markkinoinnin monitoiminainen, jonka voi päivästä riippuen löytää joko suunnittelupöydän takaa tai vetämässä erilaisia työpajoja ja koulutuksia. Anu rakastaa uuden oppimista ja erilaisia näkökulmia, ja haluaa sekä ymmärtää itse että saada muut ymmärtämään, mitä, miten ja miksi asioita kannattaa tehdä.