Copywriter – mitä hyötyä on mainonnan tekstien suunnittelijasta?
Sanojen puute satuttaa ja tyhjä arkki kauhistuttaa!
Kommunikaation puute satuttaa monissa muissakin asiayhteyksissä, mutta tässä tekstissä käsitellään sanojen merkitystä liiketoiminnassasi. Usein rooli “copywriter” lokeroidaan suoraan sisällöntuottajaksi, vaikka tosiasiassa copywriting ja sisällöntuotanto ovat eri osaamisaloja. Suomeksi copywriter tarkoittaa suunnilleen mainostekstien laatijaa tai tekstisuunnittelijaa, mutta näiden termien rinnalla “copywriter “ei enää kuulostakaan niin kömpelöltä. Pelkkä “copy” ja “myyvä kirjoittaminen” toimii kenties parhaiten arkikielessä. Eli kiteytettynä: copywriter on kirjoittava myyjä.
Mikä roolien ero sitten on?
Tiivistettynä, sisällöntuotanto tarjoaa lukijalleen lisäarvoa sisällön muodossa. Copywriting hyödyntää ihmispsykologiaa kohderyhmälle viestimisessä ja ohjaa haluttuun toimintaan. Copywriting painottuu lyhyisiin mainosteksteihin, sloganeihin, myyntisivujen sekä uutiskirjeiden ja mainoskokonaisuuksien suunnitteluun, kun taas sisällöntuotanto käsittää enemmän tietoa tarjoavat, pidemmät tekstisisällöt, kuten artikkelit ja blogitekstit. Sisällöntuottaja rinnastetaan arjessa usein myös visuaalisen sisällön tuotantoon, kuten somen kuva- ja videosisältöihin. Usein copywriter tekee kuitenkin myös sisältötekstejä.
Copywriter myös analysoi ja suhtautuu asioihin liiketoimintalähtöisesti, kun taas sisällöntuottaja saattaa keskittyä aihelähtöiseen lähestymistapaan. Hyvä copywriter on usein kokenut konkari ja kuuluu markkinointiviestinnän raskassarjalaisiin.
Kohderyhmä, kohderyhmä, kohderyhmä
Lausahdus “jos yrität puhutella kaikkia, et lopulta puhuttele ketään” kuvastaa tyypillistä ongelmaa yritysten mainonnassa. Tottakai omasta tuotteesta tai palvelusta haluaa kertoa kaikille ja olla neutraali? Toki, mutta se ei ole ratkaisu, joka välttämättä jää mieleen. Erityisesti some-aikakaudella kaikilla on mahdollisuus antaa oma kritiikkinsä helposti ja jopa anonyymisti. On muistettava, että jokaisella ihmisellä on aina oma mielipiteensä kaikkeen. Välillä on siis oltava rohkea ja unohdettava liika miellyttämisen tarve.
Kun kohderyhmä on tiukasti rajattu ja pienetkin yksityiskohdat heidän ajattelutavastaan ja käyttäytymisestään ovat hallussa, voidaan toteuttaa sisältöä, joka puhuttelee juuri heitä. Kun sisältö puhuttelee, kohderyhmä samaistuu ja tuntee itsensä kuulluksi havaiten, mitä hyötyä tuote tai palvelu voisi elämään tuoda. Tätä kautta sisältö voi kääntyä lopulta ostotapahtumaksi. Pitkällä aikajänteellä ja hyvän asiakaskokemuksen kera kertaosto voi kasvaa sitoutuneeksi asiakkaaksi, eli jälleen, sisältö kääntyy euroiksi.
Muutamia ongelmia, joissa copywriting voi olla ratkaisu
- Minulla on mahtava tuote tai palvelu, mutta se ei myy – kohderyhmä ei tunnu ymmärtävän sen hyötyjä
- Uutiskirjeiden avaamisprosentit ovat pienet
- Brändini, tuotteeni tai palveluni ei jää mieleen
- Mainontani ei herätä tunteita
- Myyntiesitykseni ei herätä sijoittajien kiinnostusta
- On niin paljon asioita, joita haluaisin tuotteestani tai palvelustani kertoa, mutta en tiedä mitkä niistä ovat olennaisia
- En tiedä, miten viestisin tarjontaani selkokielisesti
Mikäli jokin näistä tuntui tutulta, meillä on hurryllinen viestinnän keinoja taklata markkinoinnilliset haasteet liiketoiminnassasi. Olemme vain yhteydenoton päässä.
Alkuperäinen teksti:
Kia Saarela, markkinointisuunnittelija, copywriter
Editointi:
Janne Koskivuori, copywriter