Z-sukupolvi – ajan hermolla kulkevan markkinoijan kohderyhmä

Uuden ajan kynnyksellä

Viime vuosien ajan markkinoijat ovat kohdistaneet kaiken tarmonsa millenniaalien, eli 1980-luvun alun ja 1990-luvun puolivälin välillä syntyneiden tavoittamiseen. Millenniaaleja eli Y-sukupolvea luonnehditaan vapaamielisiksi, tiedostaviksi ja uusimpien viestintäteknologioiden kanssa kasvaneiksi, mutta myös kärsimättömiksi, pinnallisiksi ja kykenemättömiksi sietämään epäonnistumista. Markkinoijien on kuitenkin aika kohottaa katse Y-sukupolvesta Z-sukupolveen eli heihin, jotka ovat syntyneet 1990-luvun puolivälin ja 2000-luvun ensimmäisen puolivuosikymmenen aikana. Heidän tarpeisiinsa on jokaisen ajan hermolla kulkevan markkinoijan kyettävä vastaamaan.

Z-sukupolvea on luonnehdittu passiivisiksi individualisteiksi, mutta he ovat kuitenkin kiinnostuneita ympäröivästä maailmasta. He haluavat omilla toimillaan tehdä planeetastamme paremman paikan. Kun millenniaalit vielä muistavat ajan ennen älypuhelinta, on Z-sukupolvi kasvanut aikuisuuteen älypuhelimen kulta-aikana. Heille digitalisaatio on yhtä rutiininomaista kuin kaupassakäynti, joten vaikutuksen tekeminen Z-sukupolveen uusien innovaatioiden avulla on haastavaa.

Markkinoija, kuinka tavoitat Z-sukupolven?

Zetojen tärkein piirre on se, että he saavat leijonanosan sisällöstään sähköisenä. He ovat kasvaneet aikuisuuteen sähköistymisen ja digitalisaation aikakautena ja tottuneet siihen, että esimerkiksi oppikirjat, uutiset tai potilaskertomukset ovat saatavilla sähköisessä muodossa. Zetat ovat myös perillä kaikista olemassa olevista markkinoinnin ja mainonnan jipoista, kuten bannerimainonnasta, sponsoroiduista mainoksista, vaikuttajamarkkinoinnista ja sisältömarkkinoinnista. Tämä ei kuitenkaan ole huono asia. Koska zetat tietävät lähestymistapasi, sinun on helppo lähestyä heitä hyvinkin suorasti luomalla juuri sellaista sisältöä, jonka tiedät heihin vetoavan.

Alle on listattu Hurryn vinkit Z-sukupolven tavoittamiseen.

__________________________________________________________________________________________________________________________________________

1. Mobiilioptimointi

Zetat ovat teknologiatietoista sakkia. Siispä markkinoijan on laitettava kaikki saatavissa oleva sisältö sähköiseen, älylaitteella luettavissa olevaan muotoon. Sisällön on oltava visuaalisesti miellyttävää ja helppolukuista. Pop up-mainoksista ropisee miinuspisteitä, sillä zetat ovat hyvin kriittisiä tuputtamisen ja kaupallistamisen suhteen.

2. Näppärä sisältö

Zetoilla ei ole aikaa polveilevalle ja pitkäpiimäiselle tekstille, vaan he haluavat sisältönsä helposti naposteltavassa muodossa. Asian ytimeen on mentävä välittömästi, sillä suurien tietomäärien läpikäyminen haluttavan tiedon saamiseksi ei ole zetoille ominaista. Visuaaliset apukeinot kuten videot ja infograafit ovat hyvä keino näppärän, helposti hotkaistavan sisällön luomiseen.

3. Viihdyttävät & opettavaiset videot

Video on media, johon jokaisen markkinoijan tulisi nojautua vuonna 2018. Tämä pätee erityisesti zetoille kohdennettuun markkinointiin, sillä he etsivät helposti sulateltavaa sisältöä. Tiedonhaku ja itseoppiminen ovat zetojen tärkeitä piirteitä, joten opettavaiset videot ovat hyvä keino zetojen saavuttamiseen. Zetojen mieleen on opetella uusia asioita internetin välityksellä, oli kyse sitten uudesta kielestä, kädentaidoista tai matematiikasta. Videon on oltava kuitenkin myös viihdyttävä, jotta se herättää yleisön mielenkiinnon.

4. Välittäminen on hyvästä

Zetat haluavat saada muutoksen tuulet puhaltamaan yhteiskunnassa. Yhteiskunta- ja ympäristövastuullinen toiminta kiinnostaa Z-sukupolvea ja ideaalinen yritys onkin sellainen, joka ponnistelee yhteisen hyvän eteen. Rahanahneet ja omaa etua räikeästi tavoittelevat yritykset eivät kiinnosta, sillä ahneus ja salakähmäisyys eivät ole coolia. Tue kestävää kehitystä ja hyväntekeväisyyttä, seuraa maailman menoa. Ole toiminnassasi avoin, reilu ja tiedostava.

Psst, tässä lisävinkkiä välittämiseen: osoitat olevasi kiinnostunut yleisöstäsi tai asiakaskunnastasi, kun päivität sosiaalisen median kanavia usein. Yleisö sitoutetaan pitämällä somekanavat aktiivisena, sillä harvoin päivittyvä some ei herätä luottamusta. Yleisöä sitoutetaan ujuttamalla sisältöön kohdeyleisölle osoitettuja kysymyksiä. Muista myös kannustaa kuulija- ja lukijakuntaasi jakamaan sisältöäsi.

__________________________________________________________________________________________________________________________________________

Nyt on sinun hetkesi ottaa Z-sukupolvelle kohdennettu markkinointi haltuun, sillä muutaman vuoden kuluessa zetat kattavat noin 40% kuluttajakunnasta. Entä mitä tapahtuu zetojen jälkeen? Kun millenniaalien jälkeläiset eli Alfa-sukupolvi astuu parrasvaloihin, tulevat markkinoinnin vaatimukset olemaan erilaiset. Jokaisen markkinoinnin ammattilaisen on hyvä alkaa ennakoimaan, mitä nämä vaatimukset voisivat olla. Herääkö jo ideoita tai ehdotuksia? Tulemme palaamaan asiaan siintävässä tulevaisuudessa.

Terkuin,

Hurryn tehotiimi