Vinkkivitoset natiivimarkkinoinnin haltuun ottamiseksi

Hurry kertoo, mitä on natiivimarkkinointi ja kuinka sitä voidaan hyödyntää osana yrityksen markkinointia. Mitä juuri Sinä voisit saavuttaa natiivimarkkinoinnin avulla?

Natiivimarkkinoinnilla tarkoitetaan kaupallisista lähtökohdista tuotettua sisältöä, joka sulautuu luontevasti valittuun mediaan. Se on siis rehellistä maksettua sisältöä muualla kuin mainostajan omissa kanavissa, joka mukautuu valitun median esitysmuotoon ja –tapaan. Natiivimarkkinoinnin esiaste on tuotesijoittelu. Tuotesijoittelutekniikan mukaisesti tuote sijoitetaan osaksi sisältöä (esimerkiksi tuotteen tai sen logon näkyminen elokuvan kohtauksessa), kun taas natiivimarkkinoinnissa sekä tuote että sisältö sulautuvat saumattomasti yhteen. Esimerkkinä voidaan mainita uutissivustoille sijoitetut mainosartikkelit, advertoriaalit, jotka tarjoavat lukijoille mielenkiintoista ja merkityksellistä sisältöä mainoksen ohella.

Natiivimarkkinointia hyödynnettäessä on muistettava, että sen on aina oltava tunnistettavaa ja erotettavissa muusta sisällöstä. Suositellaan, että mainos sisältää mainostajan logon tai esimerkiksi tälle ominaisia värejä, jotta kuluttaja pystyy erottamaan maksetun sisällön muusta sisällöstä. Mainoksen tulisi myös sisältää tunnistetekstin, joka voi olla hyvinkin simppelisti vain ”MAINOS”. Tärkein ohje natiivimarkkinoinnin toteuttamiseen on noudattaa viranomaisten ohjeistusta ja mainonnan alan itsesäätelyelimien suosituksia piilomainonnan torjumisesta sekä mainonnan tunnistettavuudesta.

Mitä hyötyä natiivimarkkinoinnista sitten voi olla? Listasimme alle vinkkivitoset natiivimarkkinoinnista yrityksille.


1. Natiivimarkkinointi on erittäin tehokas vaikuttamisen väline nykyisten asiakkaiden sitouttamiseen sekä uusien asiakkaiden kohtaamiseen. Perinteiset mainosbannerit harvoin keräävät klikkauksia, mutta onnistuneella natiivimarkkinoinnilla onnistut tavoittamaan kohdeyleisösi tarjoamalla mielenkiintoista sisältöä ja täten kasvattamaan esimerkiksi somenäkyvyyttäsi katselukertojen, klikkausten ja jakojen muodossa.

2. Natiivimarkkinointi on tehokas brändin rakentamisen väline tunnettuuden lisäämiseen ja toivotunlaisen brändimielikuvan muovaamiseen. Natiivimarkkinointia voi olla esimerkiksi huumorimielellä kirjoitettu kaupallinen artikkeli tai visuaalisesti vangitseva infograafi, joka tukee yrityksesi brändiä.

3. Onnistuessaan natiivimarkkinointi herättää tunteita ja piirtää pysyvän muistijäljen kuluttajalle. Vuonna 2016 yhdysvaltalainen TacoBell sponsoroi juhlapyhän kunniaksi tacoaiheisen Snapchat-suodattimen, joka tavoitti 224 miljoonaa katselukertaa yhden päivän aikana. TacoBell oli yksi ensimmäisistä yrityksistä, jotka hyödynsivät Snapchatin tarjoamaa geosuodatinpalvelua. Palvelun avulla yritykset voivat luoda suodattimen (eli filtterin), jonka Snapchat-käyttäjä saa suodatinvalikoimaansa sijaintinsa perusteella.

4. Panosta sisällön laatuun ja tavoita oikea kohderyhmä. Sisällön on oltava yhtä aitoa kuin kyseisen mediakanavan muunkin sisällön. Natiivimainos kilpailee huomiosta kaikkien muiden sisältöjen kanssa. Kuluttaja päättää, siirtyykö hän mainossisällön pariin vai ei. Natiivimarkkinoinnin tulee olla toteutettu yhtenäisesti yrityksesi brändin mukaan, sillä punavaloin vilkkuvaa MAINOS! MAINOS! -efektiä halutaan välttää.

5. Paras teho saadaan pitkäjänteisellä tekemisellä. Natiivimarkkinointia suositellaan käytettävän osana monikanavaista mainoskampanjaa ja tukemaan laajempia kokonaisuuksia. Pelkästään natiivimarkkinointiin ei kannata nojautua, sillä kohderyhmäsi kaipaa monipuolista sisältöä mainonnan ohelle. Kokeile rohkeasti erilaisia ideoita ja järjestä työpaikallasi esimerkiksi aivomyrsky asian tiimoilta. Minkälainen meno lienee ollut TacoBellin palaverissa, jossa keksitiin tacopää-aiheinen Snapchat-suodatin?


Onnistuneen natiivimarkkinoinnin avainsanat ovat kohdeyleisösi tunteminen sekä selkeä visio oman liiketoimintasi päämääristä. Mitä haluat natiivimarkkinoinnilla saavuttaa? Mistä kohdeyleisösi pitää ja minkälaiseen viestintään he ovat osaltasi tottuneet? Onnistunut natiivimarkkinointi sulautuu osaksi feediäsi ja houkuttelee kohdeyleisöäsi niin visuaalisesti kuin sisällöllisesti vaikkapa reseptin, tee-se-itse-vinkin tai tuotekokeilun muodossa. Mahdollisuudet ovat rajattomat.



Markkinointiterveisin,

Hurryn tehotiimi