Miten Pohjois-Karjalassa sometellaan?

Lukuisat yritykset ovat löytäneet tiensä sosiaaliseen mediaan, mutta läheskään kaikki heistä eivät tiedä kuinka siellä tulisi markkinoida. Yleisimmiksi syiksi mainitaan monesti ajan, taitojen ja resurssien puute. Samat teemat nousivat esille myös tutkimuksessa, jonka toteutimme yhteistyössä Karelia-ammattikorkeakoulun kanssa kuluneena syksynä 2017. Tutkimus käsitteli pohjoiskarjalaisten yritysten sosiaalisen median käyttöä ja sen hyödyntämistä markkinoinnissa.

> Katso tarkempi infograafi tuloksista täältä! <

Keskeinen tutkimuksen löydös lienee, että ainoastaan 20 % yrityksistä on asettanut some-markkinoinnilleen tavoitteet ja tehnyt julkaisusuunnitelman. Markkinoinnin onnistumisen tai epäonnistumisen seuraaminen on hankalaa ilman selkeitä tavoitteita ja suunnitelmia. Enemmistö yrityksistä mainitsi kuitenkin toiveikseen myynnin kasvattamisen sekä tunnettuuden kasvattamisen some-markkinoinnin avulla. Myynti onkin elinehto kaikelle yritystoiminnalle, joten toiveet eivät siinä mielessä ole yllättäviä. Kaikki eivät kuitenkaan halua panostaa markkinointiin rahallisesti, koska eivät ole vakuuttuneita sen toimivuudesta. Osa kokee markkinoinnin somessa jopa riskinä; toimenpiteille ei anneta takuita ja oma aika ja raha voivat valua hukkaan.

Koska suurin osa asiakkaista käyttää jo sosiaalista mediaa, on some-läsnäolon tarpeellisuus noteerattu. Sosiaalinen media tarjoaakin monia kanavavaihtoehtoja, joista yrityksen tulisi valita käyttämänsä kanavat sen mukaisesti, missä oma kohderyhmä viettää aikaansa. Käyttäessä useampaa eri kanavaa on mahdollista toteuttaa erilaisia rooleja; esimerkiksi Facebook on mainio paikka kertoa vaikkapa yrityksen arjesta tuttavallisempaan sävyyn, kun taas LinkedIn tarjoaa tilaisuuden ammatilliseen verkostoitumiseen.

On silti hyvä muistaa, ettei sosiaalisessa mediassakaan määrä korvaa laatua. Joka kanavalle on turhaa perustaa tiliä, jos sen käytölle ei ole selkeitä tavoitteita, aikaa tuottaa kiinnostavaa sisältöä tai kohderyhmä ei vietä aikaa kanavassa. Tutkimuksemme mukaan vain harva yritys hyödyntää some-markkinoinnista helposti saatavilla olevaa dataa, mikä auttaisi tavotteiden ja tuloksellisuuden seurannassa.

Yhteenvetona tutkimuksesta voidaan sanoa, että vaikka sosiaalisen median paikka markkinoinnin välineenä on noteerattu, on sen hyödyntäminen vielä osassa pohjoiskarjalaisissa yrityksissä lapsenkengissä. Some-markkinointi vaatii aikaa, suunnitelmallisuutta ja osaamista, jotta sen vaikutus alkaa näkyä viivan alla. Parhaimmillaan se saa aikaan tuottavia kohtaamisia ja näin yrityksesi voi löytää reitin kohti parempaa menestymistä.

Jos koet, että teidän yrityksessä vielä kamppaillaan some-markkinoinnin kanssa, niin meidän tehotiimi auttaa mielellään! Kehityspalveluistamme voit lukaista lisää tästä.

Markkinointiterveisin,
Hurryn tehotiimi